8 maj 2020

Här kommer packraften!

Packraft, vad är det? Hur många gånger jag svarat på den frågan har jag ingen aning om längre. Närmaste liknelsen som allmänheten relatera till är att det liknar en gummibåt. En väsentlig skillnad är vikten och packstorleken, en packraft väger mycket lite i förhållande till sin storlek när den är uppblåst. Packstorleken gör att den går att få ner i ryggsäcken eller bindas på exempelvis cykelstyret. Nästa fråga är då, varför skulle man vilja cykla runt med den? Googla "bikerafting" och klicka på bilder så kommer en helt ny värld öppnas!

Upptäckte packraften

Hur jag kom på det här med packraft var när jag såg Peter Persson paddla i bland annat Alaska. Insåg ganska snabbt att det skulle passa mig eftersom jag vill ge mig ut så fort det passar mig utan att behöva engagera ett uppbåd av folk och förberedelser innan som pågår i månader för att till slut komma ut på en liten paddeltur.
Fint paddelvatten med Emån och Solgenån har jag inom gångavstånd.

Kipara packraft
Bärhandtag i båda ändar gör den smidigt att handskas med raften vid lyft och i och urstigning. Tio stycken fästöglor för att enkelt surra packningen ordentligt. Ryggsäck, cykel eller vad det nu är som ska med kan enkelt bindas med spännband genom öglorna. Denna modell är utan kapell, vid behov kompenseras det med regnbyxor.

Säte och ryggstöd i packraften
Ett uppblåsbart säte och även ett uppblåsbart ryggstöd som gör det bekvämt att sitta länge. Båda kan väljas bort om man vill minimera vikten. Istället kan man sitta på något ur packningen.

Packrafting

Inte snabbast i fart men i vändningarna!

Hur fort går det då? Jämför man med kajak eller kanot så går det långsammare men med tanke på formen på packraften så går den ändå förvånansvärt lätt. Däremot om det blåser hård motvind på öppet vatten så vänd, det kommer att gå däråt till slut i vilket fall som helst.
En stor skillnad jämfört med kanot/kajak är hur lättstyrd den är, det går utan problem att kryssa fram om det är smala passager. Där kajaken/kanoten går rakt ut kan man med denna vända på en femkrona. Man kommer heller inte kantra/välta med packraften vid avsedd användning, ramla ur kan gå men inte välta den.

Styrfena på packraft
Styrfena för kurshållning
Baktill kan man på undersidan enkelt montera en styrfena. Särskilt bra på öppet vatten för att lättare hålla kursen säger tillverkaren. Jag har provat både med och utan och vill påstå att det är en väsentlig skillnad även i en flytande å att hålla kusen.

Med den storlek jag har på min packraft får man plats med ytterligare en mindre person men då på bekostnad av minskat packutrymme.

Paddlar för packrafting
Paddel från Anfibio som är demonterbar i fyra delar, skjuts enkelt ihop och låser sig självt med en liten fjäderbelastad kula.

Fakta om denna packraft

Märke: Kipara
Modell: Travel light
Vikt endast Packraft: 2,6 kg
Sittplats: 300 gram
Yttre längd: 265 cm
Yttre bredd: 95 cm
Inre längd: 150 cm
Inre bredd: 37 cm
Tuber: 29 cm
Rekommenderad max last: 200 kg.

Historia

Packraftens tillkomst började i Alaska i början av 2000-talet och blev till tillverkaren Alpacka Raft. Sedan har det tillkommit fler tillverkare och packraften har börjat spridas över världen.

Till sist

Det väntar äventyr runt knuten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar